Parkstad Popstad wint de eerste Limburgse Popprijs

Op zaterdag 28 september heeft gedeputeerde Ger Koopmans van de Provincie Limburg voor het eerst de ‘Limburgse Popprijs’ uitgereikt tijdens de jaarlijkse conferentie voor de Limburgse popmuzieksector DVERS in Sittard. Iets voor 18:00 uur werd bekend dat The Ragtime Rumours (categorie ‘Artiest’) en Parkstad Popstad (categorie ‘Sector’) de winnaars zijn van 2019.

In 2019 heeft Pop in Limburg de Limburgse Popprijs geïntroduceerd. De Limburgse Popprijs is een jaarlijks terugkerende award die wordt uitgereikt aan de Limburgse act en Limburgse organisatie die dat jaar de meest significante bijdrage hebben geleverd aan de Limburgse popmuziek. Met de categorie ‘Sector’ wil Pop in Limburg de aandacht vestigen op de ontwikkelingen in de sector en bijzondere, innovatieve en/of succesvolle evenementen, projecten en organisaties zichtbaar maken en waardering voor hen uitspreken. Voor de Limburgse Popprijs is een externe commissie opgesteld uit professionals vanuit de Nederlandse muziekindustrie. Vanuit suggestielijsten uit het popveld heeft de commissie de zich gebogen over mogelijke kandidaten en de voor elke categorie drie acts en organisaties genomineerd. Hieruit hebben zij de winnaars gekozen.

Parkstad Popstad
Onder de noemer Parkstad Popstad werken bijna alle verschillende partijen (Gemeente, muziekscholen, poppodia en artiesten) in Parkstad samen op het gebied van talentontwikkeling, programmering en marketing, om zo een sterker en zichtbaar popklimaat te creëren voor zowel beginnende muzikanten als (semi-)professionals en om het aanbod in de regio goed en efficiënt te communiceren. Quotes van de commissie:
“De ontwikkeling van Parkstad Popstad is een lang proces geweest, maar het platform heeft uiteindelijk ook een flinke prestatie geleverd. Het is echt een bottum-up initiatief, het is niet zo dat een gemeentes gezegd hebben wat er gedaan moet worden. Iedereen uit het Parkstedelijke popveld doet mee: muzikanten, scholen, muziekscholen, podia en festivals zijn allemaal betrokken. Projecten en concerten worden geregistreerd, lokaal uitgezonden en op de radio gedraaid. Het is een grote puzzel die ze mooi in elkaar hebben gelegd. Ze denken in ‘ketens’: de keten van podia, de keten van talentontwikkeling. Het collectief is zo veel meer dan de som der delen en alle partners durven over hun schaduw en eigenbelang heen te kijken. Het project is op dit moment echt goed uitgewerkt. Het is een eigen mini muziekindustrie. Er zit een vibe daar in die regio. Iedereen heeft de neus dezelfde kant op”. 

Award
De awards zijn speciaal ontworpen door vormgever Daan de Haan. Hij is samen met Pop in Limburg op zoek gegaan naar een juiste vertaling van de Muzieksector. De award verbeeld een muzikant, vrijwilliger of medewerker die het gewicht van de popsector in de vorm van een microfoon op z’n schouders draagt. De figuur straalt veel kracht en doorzettingsvermogen uit. Wat zo speciaal is aan de awards is dat deze 3D geprint zijn. De Limburgse Popprijs is een initiatief van Pop in Limburg en wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Limburg.

Parkstad Popstad heeft een cheque ontvangen ter waarde van € 1.000,-. De winnaar mag dit geld bedrag gebruiken om te investeren in activiteiten.

Pop in Limburg is een door de Provincie Limburg gesubsidieerde koepelorganisatie die zich op een breed terrein inzet voor de ondersteuning en ontwikkeling van de Limburgse popcultuur. Pop in Limburg is partner in het landelijke poporgaan POPNL en het internationale muziekplatform JMI.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s