73.000 bezoekers in 2016

De drie kernzalen van Parkstad Popstad trokken vorig jaar met in totaal 305 concerten een publiek van 73.294 bezoekers. Het is voor het eerst dat de partners achter de samenwerking – de Limburgzaal (PLT), poppodium Nieuwe Nor en de Oefenbunker – hun bezoekersaantallen bij elkaar hebben opgeteld. Het getal onder de streep motiveert om de groeimogelijkheden voor pop in Parkstad uit te breiden. De ambities richten zich op een vierde podium en intensievere samenwerking met de Rodahal.

2016_03_19_jett_rebel_limburgzaal_fotograaf_rena_bradwolffJett Rebel in de Limburgzaal (19 maart 2016). Fotograaf: René Bradwolff

De poppodia van PLT, Nieuwe Nor en Oefenbunker vullen elkaar qua sfeer en capaciteit aan. Gezamenlijk willen de partners een zo compleet mogelijk muziekprogramma aanbieden dat past bij de regio, waarin álle inwoners iets van hun gading vinden en waarin talentontwikkeling van lokale acts en presentatie van wereldacts hand in hand gaan. De samenwerking uit zich in structureel overleg en afstemming met betrekking tot de programmering en promotie van (pop)muziek. Ook produceren de muziekpodia steeds meer eigen concerten.

Sluitende keten
Alle drie de podia zagen hun aanbod én publiek in 2016 flink groeien. En er is volgens de podia ruimte voor meer. Parkstad Popstad zet de samenwerking dan ook met plezier voort. Een van de ambities voor de komende jaren is het ‘gat’ in capaciteit te dichten tussen de kleinere podia Nieuwe Nor en Oefenbunker met een capaciteit van resp. 350 en 250 bezoekers, en de Limburgzaal waarvan de capaciteit in 2017 wordt uitgebreid naar 1.500 bezoekers. Vanwege dit hiaat loopt het publiek van Parkstad momenteel belangrijke acts voor een publiek van 500 tot 700 bezoekers mis. Ook staat intensievere samenwerking met de Rodahal op het programma, om meer grootschalige 3.000+concerten aan kunnen te bieden. Eerder produceerde PLT hier The Common Linnets en Rowwen Hèze. Een ‘sluitende keten’ van poppodia maakt het mogelijk dat straks elke act, van opkomend en klein tot de grote (inter)nationale toppers, in Parkstad terechtkan.

2016_09_29_my_baby_nieuwe_nor_fotograaf_rena_bradwolff
My Baby in de NIEUWE NOR (29 september 2016). Fotograaf: René Bradwolff

Terugblik 2016
De Limburgzaal organiseerde in totaal 95 (pop)concerten voor 43.988 bezoekers; 4000 bezoekers meer dan in 2015. Als enige 1000+concertzaal in Limburg vervult dit muziekpodium van PLT een belangrijke rol aan de bovenkant van de popketen in Zuid-Nederland. Het is bovendien een gewaardeerde speler in het (inter)nationale popcircuit. Grote publiekstrekkers in het afgelopen jaar waren Douwe Bob, Jett Rebel en internationale namen als Gavin James en Ludovico Einaudi.

Poppodium Nieuwe Nor trok 23.118 bezoekers met 130 activiteiten. 21 events waren uitverkocht, onder andere de concerten van nieuwkomers zoals Haevn en Jonna Fraser. Hiermee onderstreept Nieuwe Nor zijn functie binnen Parkstad Popstad als vooruitstrevend programmerend b-podium. Daarnaast coproduceerde en programmeerde Nieuwe Nor concerten op locatie (o.a. Bernardinuskapel en Savelbergklooster), festivals in de Heerlense binnenstad (o.a. Popronde en Bevrijdingsfestival), de City Stage tijdens The Notorious IBE en Klein.Berlijn op het Schelmenhofje tijdens Cultura Nova.

De Oefenbunker is binnen Parkstad Popstad het podium voor opkomend talent. In 2016 programmeerde de Oefenbunker meer dan 200 – veelal lokale of Nederlandse – acts, voor 6.200 bezoekers. Grote namen waren Bettie Serveert, Indian Askin en de buitenlandse acts Circle II Circle en Anvil. Daarnaast initieerde dit meer alternatieve podium nieuwe festivals, zoals het meteen strak uitverkochte Mosae Zappa 045, en projecten met een maatschappelijke karakter, zoals Biespop, Snuffelpop, workshops en jamsessies voor jong talent.

2016_11_18_indian_askin_nieuwe_nor_fotograaf_rena_bradwolffIndian Askin in de Oefenbunker, Landgraaf (18 november 2016). Fotograaf: René Bradwolff

Parkstad Popstad is een initiatief waarbij diverse poppodia (waaronder Oefenbunker, Nieuwe Nor en Limburgzaal, maar ook de talrijke kleine theaters en café-podia) op diverse vlakken samenwerken. Parkstad Popstad wil de scene verbinden en tegelijkertijd de rijke poptraditie in de voormalige Oostelijke Mijnstreek aan een groter publiek presenteren. De term “Parkstad Popstad” heeft echter veel meer in zich en de kids laten zien dat Parkstad als popstad ook voor hen iets te bieden heeft: jong talent, opleidingsmogelijkheden, voldoende podia en events voor optredens en de kracht en de wil om samen te werken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s